تاریخ : ۱۴۰۲/۰۲/۰۶

مصرف بهینه گاز

modified-gas-consumption

گاز طبیعی یکی از ثروت‌های ملی است که درست مصرف کردن آن از اهمیت بالایی برخوردار است. صرفه‌جویی، نه به معنای کم مصرف کردن، بلکه به معنی مصرف بهینه گاز خانگی، علاوه بر حفظ منابع طبیعی، از نظر اقتصادی نیز به صرفه‌تر بوده و می‌تواند هزینه‌های شما را تا حدی کاهش دهد. همچنین با توجه به محدود بودن ظرفیت گازرسانی، با مصرف بهینه گاز خانگی، می‌توانیم به سایر هموطنانمان نیز کمک کنیم تا بتوانند از نعمت داشتن گاز طبیعی بهره‌مند شوند. مصرف بالای گاز طبیعی در ایران دلایل متعددی دارد. این دلایل را می‌توان به سه دسته‌ی فنی، اقتصادی و فرهنگی تقسیم کرد. استاندارد نبودن بسیاری از وسایل گازسوز و عایق‌بندی نامناسب خانه‌ها، قیمت نسبتا پایین گاز طبیعی و نبود آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه همگی از دلایل مصرف بالای گاز طبیعی در ایران محسوب می‌شوند. اما هرکدام از ما، با مصرف بهینه گاز خانگی می‌توانیم به کاهش این آمار کمک کرده و از نظر اقتصادی نیز در مخارجمان صرفه‌جویی کنیم. اما برای مصرف بهینه گاز خانگی چه باید کرد؟

بسیاری از روش‌هایی که برای مصرف بهینه گاز خانگی ذکر می‌شوند، مانند دوجداره کردن پنجره‌ها یا تغییر سیستم گرمایشی منازل، هزینه‌ یا زحمت نسبتا زیادی می‌طلبند، هرچند که این هزینه‌ها به مرور زمان جبران می‌شوند، اما ممکن است برخی از افراد امکان استفاده از این روش‌ها را نداشته باشند. در ادامه به بررسی نکاتی می‌پردازیم که با رعایت آن‌ها، به سادگی و بدون پرداخت هزینه‌های سنگین می‌توانید مصرف گاز طبیعی خود را به مقدار قابل توجهی کاهش دهید.

در روزهای سرد پاییز و زمستان مصرف گاز در برخی شهرهای سرد سیر به اوج خود می رسد، اگر همه افراد تغییراتی در روش زندگی خود ایجاد کنند، قطعا در مصرف گاز بسیار صرفه جویی می شود. مصرف درست و بهینه از گاز در روز های سرد باعث می شود، ذخیره گاز به اندازه کافی باشد تا مجبور به قطع گاز نشوند. در این پست روش های صرفه جویی در مصرف گاز به شما ارائه می شود، با رعایت این اصول ها شما هم می توانید در مصرف گاز صرفه جویی کنید.

·        جلوی رادیاتور ها را پشت مبل و پرده مخفی نکنید. اجازه دهید که هوای گرم داخل خانه تان پخش شود.

·        خروجی کانال های کولر را از داخل با پوششهای به حدکافی ضخیم بپوشانید.

·        اگر در و پنجره خانه دارای درز می باشند، همه ی این درزها را با درز گیر بپوشانید.

·        در طول روز های آفتابی حتماً پرده ها را کنار بزنید تا گرمای آفتاب به داخل منزل بیاید. گرمای آفتاب در سردترین روز ها هم به گرم شدن شما کمک می کند.

·        بعد از تمام شدن پخت و پز بهتر است در اجاق فر را باز بگذارید تا گرمای حاصل از آشپزی داخلی آشپزخانه بپیچد و به گرم کردن کل خانه کمک کند.

·        از گرم کننده های کف منزل استفاده کنید، گرم کننده های کف منزل به سرعت کل خانه را گرم می کنند. در نتیجه می توانید فصل زمستان را به خوبی و راحتی پشت سر بگذارید.

·        پکیج را در جای صحیح نصب کنید، پکیج را طوری نصب کنید که تراز باشد. نصب کج پکیج سبب بیشتر کار کردن آن برای گرم کردن آب یا گرم نکردن آب به اندازه کافی می شود. قسمت های مختلف نصب آن را بررسی نمایید.

·        

اگر می‌خواهیم در دنیای پر رقابت امروز، رونق اقتصادی، اجتماعی و زندگی بهتری داشته باشیم، لازم است به بهره‌وری بالایی برسیم، زیرا ایستادگی و تداوم حیات در صحنه جهانی، سرعت و دقت افزون‌تری می‌طلبد.

 

اکنون در بعضی کشورهای توسعه‌یافته با وجود محدودیت منابع، سرمایه‌گذاری‌های فراوانی در راه بهبود بهره‌وری در سطح ملی، منطقه‌ای، بخشی، سازمان‌ها، مؤسسه‌ها و حتی افراد انجام می‌شود. آنان پیشرفت روزافزون خود را مرهون توجه به اصل بهره‌وری می‌دانند. در این راستا، می‌توان گفت که نگهداشت و حفظ هدفمند کارکنان مستعد در یک سازمان که موجبات توسعه سازمانی را فراهم می‌آورد، تلاشی اثربخش است که در نهایت، به بهره‌وری سازمان می‌انجامد؛ اقدامی مهم که تلاش شده تا به‌خوبی در شرکت ملی گاز ایران اجرایی شود. این در حالی است که واژه «مصرف» و بالمآل، مصرف بهینه، درست و به‌اندازه در هر چیزی، پشتوانه بزرگی برای اقتصاد هر کشور است. پشتوانه‌ای که پیامد آن، بهره‌وری بیشتر و اقتصادی پویاتر خواهد بود.

 

با این حال، می‌بینیم با وجود آنکه از منظر ذخایر گازی در دنیا، دومین کشور دارای ذخایر گازی هستیم، اما در مصرف نیز رکورد زده‌ایم! باید باور داشته باشیم که عنوان دارنده برترین ذخایر انرژی در دنیا، به آن معنا نیست که هرچقدر دوست داریم می‌توانیم مصرف کنیم، ضمن آنکه باید روی این طرز فکر ایجادشده در جامعه در این زمینه، به‌ویژه کار کنیم.

 

ما اکنون چهار برابر میانگین جهان، انرژی مصرف می‌کنیم و خانوارهای ما تقریباً سه برابر میانگین جهانی مصرف گاز، آب و برق دارند. اینها مواردی هستند که باید برای آنها و به‌خاطر کشور و بهره‌مندی نسل آینده، فرهنگ‌سازی کنیم، زیرا از عواقب این نوع مصرف، آن است که به این ترتیب هیچ ثروتی را برای نسل آینده از خود به ارث نمی‌گذاریم و در این صورت باید پاسخگوی نسل آتی هم باشیم که چرا از این نعمات الهی به‌درستی استفاده نکردید؟! ضمن آنکه تداوم این روند افزایشی در مصرف، می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به ذخایر گازی که باید برای دیگر نسل‌ها نیز حفظ شود، بزند.


دیدگاه های کاربران

1 دیدگاه

  • user_image
    پاسخ دادن

    اوینا فراستی

    ۱۴۰۲/۰۳/۰۵

    بسیارعالی وآموزنده

گزینه ها
دوره ها
صفحه اصلی
دوره های من
منو اصلی