تاریخ : ۱۴۰۲/۰۲/۰۶

مصرف بهینه برق

modified-power-consumption

مصرف بهینه برق:

مهم‌ترین چالش‌های امروز صنعت برق را «احتمال بروز خاموشی»، «کمبود نقدینگی»، «بهره‌وری پایین سرمایه» و «بحران آب و محیط‌زیست» می‌توان برشمرد که در بخش احتمال بروز خاموشی تاکنون بیشتر به توسعه و روش‌های مدیریت عرضه توجه شده و حاصل آن انباشت زیاد بدهکاری وزارت نیرو و مناسب نبودن ضریب بار و استفاده نکردن بهینه از سرمایه‌گذاری در بخش تجهیزات تولید، انتقال و توزیع بوده است به‌نحوی که نسبت ظرفیت ترانسفورماتورها به بار پیک در شبکه انتقال و توزیع در حدود ۲ تا ۵/ ۲ برابر است.

مشکلات و چالش‌های موجود بر سر راه افزایش ظرفیت تولید انرژی، خصوصا انرژی الکتریکی و افزایش روزافزون تقاضا برای انرژی الکتریکی موجب شده است که کشورهای مختلف دنیا در پی راهکارهایی مناسب برای بهینه‌سازی مصرف انرژی و مدیریت سمت تقاضا باشند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد حدود ۲۰ درصد از کل مصرف انرژی در دنیا مربوط به دستگاه‌های سرمایشی است. مطابق با ارزیابی‌ها این میزان در ایران بالاتر است و در زمان اوج بار بیش از ۲۲هزار مگاوات از مصرف برق مربوط به دستگاه‌های سرمایشی است که ۴ تا ۵ هزار مگاوات آن در دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های عمومی مصرف می‌شود. در همین راستا چندی پیش وزیر نیرو در راستای مدیریت مصرف صحیح انرژی، اعلام کرد که یک میلیون کولر گازی باید تعویض شود که موجب صرفه‌جویی ۲ میلیارد مترمکعبی گاز خواهد شد. در این گزارش علاوه بر بررسی این طرح برخی راهکارها برای کاهش مصرف این وسایل که می‌تواند از هدررفت انرژی جلوگیری کند، پیشنهاد شده است.

از آنجایی که یکی از اساسی‌ترین نیازهای ما در زندگی، برق است، باید برای مصرف بهینه آن نیز به دنبال راه‌حل‌هایی باشیم. امروزه به جای استفاده از ابزارهای روشنایی و تجهیزات قدیمی، خانه‌های مدرن را با تجهیزات هوشمند طراحی می‌کنند. خانه هوشمند علاوه بر افزایش آسایش و راحتی، مصرف برق را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.

با توجه به قرارگیری اغلب مناطق کشور در اقلیم گرم و خشک و اجرا نشدن مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در موضوع صرفه‌جویی انرژی (به‌ویژه عایق کاری سقف و دیوار و پنجره دو جداره و...)، تامین سرمایش توسط کولرهای آبی بخش عمده‌ای از مصارف انرژی الکتریکی و آب را در تابستان به خود اختصاص می‌دهد. وسایل خنک‌کننده مذکور در زمان پیک بار بیش از ۲۰ درصد پیک برق کشور و نزدیک به ۱۵ درصد آب شرب را مصرف می‌کند. به همین دلیل ارائه راهکارهای مناسب برای کاهش مصرف این وسایل می‌تواند از هدررفت انرژی و نیاز به ساخت نیروگاه‌های جدید و همچنین مصرف بی‌رویه آب جلوگیری کند. با توجه به رشد روزافزون جایگزینی کولرهای گازی با کولرهای آبی در کشور، می‌توان مقایسه‌ای بین این دو نوع وسیله خنک‌کننده از نظر مصرف آب و برق، پیک برق و میزان آلودگی ناشی از تولید برق مصرفی آنها و موارد دیگر را انجام داد. با توجه به حجم هوادهی و میزان پرتاب باد و محدوده تحت پوشش کولرهای آبی، به‌طور معمول به‌جای هر کولر آبی باید ۳ عدد کولر گازی قرار بگیرد تا خنکی مطلوب را در تمام فضای ساختمان داشته باشد. با در نظر گرفتن ضریب همزمانی می‌توان فعالیت همزمان ۲ عدد از کولرگازی‌ها را در زمان پیک پیش‌بینی کرد. خوش‌بینانه‌ترین سناریو، فعالیت تنها یکی از کولرگازی‌ها در زمان پیک بار است.

در صورتی که فعالیت کولرهای آبی را در زمان پیک با دور تند در نظر بگیریم، مجموع مصرف برق موتور کولر و پمپ آب آن در بدترین حالت ۸۵۰ وات است. مصرف برق کولرگازی‌های معمولی ۲۴۰۰۰ نیز در بهترین حالت ۲۰۰۰ وات است. ضمنا کل تلفات شبکه تولید، انتقال، فوق توزیع و توزیع معادل ۱۵ درصد فرض شده است. در زمان پیک مصرف برق در تابستان، حجم زیادی از آب ذخیره شده در پشت سدهای کشور برای تولید برق رها می‌شود که در اینجا فرض می‌شود مورد استفاده صحیح و مناسب کشاورزی و شرب قرار می‌گیرد و در بررسی میزان مصرف آب غیرمستقیم درنظر گرفته نشده است.


دوره های مرتبط

دیدگاه های کاربران

گزینه ها
دوره ها
صفحه اصلی
دوره های من
منو اصلی